Pages

Total Pageviews

03 December 2010

Hati terExploitasi Menukil Cinta keranaNya


[3.25 am, 9 Zulhijjah 1431 H]

...Kelihatan kelibatku, berjalan beriringan dengan seorang wanita, bergelak ketawa dan bermain mata. Sungguh! Aku kenal pemudi itu. Dia teman dakwahku, Sakinah. Mengapa aku bersama dia? Seakan sedang hangat bercinta. Atau adakah kami sudah membina 'Taj Mahal' cinta?...

...Astaghfirullah al'azim....
...Berulang ku mengulangi lafaz tersebut...
...Mimpikah aku? Mengapa mimpi ini sungguh aneh? Ah, biarkan sajalah...Lantas aku bergegas ke bilik mandi. Membasuh muka dan terus mengambil wuduk untuk melaksanakan pengabdianku padaNya. Ya, memang itulah tugasku, siang harinya berkhidmat untuk dunia. Malam ku peruntukkan untukNya. Hadiah dari si hamba pada Khaliknya, tanda syukur akan nikmatNya...



Hari berganti hari...
Hatiku semakin gundah gulana, resah tanpa makna, gelisah umpama pantai yang menunggu hakisan ombaknya. Seperti ada sesuatu kekosongan yang bertahta di hatiku. "Apa sebenarnya yang kau mahu hati?,"Desisku. Mimpi tersebut acap kali terbit di fikiran, seumpama ingin merungkai seribu rahsia, mencari dan terus mencari jawapannya.

Owhya, 'better' aku kirim sms padanya, Sakinah. Mungkin sedikit demi sedikit mengurangkan kegelisahan hatiku. Lagipun, dia memang temanku meluahkan kata-kata, meluahkan luahan rasa dan meluahkan permasalahanku. Lantas aku mencapai 'handphone' Sony Ericsson ku untuk menulis padanya.



Assalamualaikum wbt. Inah, nak minta tolong boleh?

[MESSAGE SEND]
. . . . .
[MESSAGE RECEIVED]

Waalaikumslm wbt...maaf lambat reply.. Kenapa ya Siddiq?

. . . . .

Owh, takpe. Erm, tak tahu la nie anti. Sejak mimpi hari tu, hati ini seakan protes dan membuat diskriminasinya sendiri. Ianya semakin cepat 'sensitive' dan ia juga suka berseorangan.

[MESSAGE SEND]
. . . . .
[MESSAGE RECEIVED]

Mimpi apa tu?

. . . . .

Erm, macammana nak cakap ya. Mimpi tentang seorang mujahidah yang sungguh ana kenali. Dalam mimpi tu, ana dengan dia seakan-akan berpasangan. Selalu lepas sesuatu mimpi, its automatically erased. But, mimpi ini semakin mekar pula, seumpama musim bunga.

[MESSAGE SEND]
. . . . .
[MESSAGE RECEIVED]

Haha. Wah! Rezeki anta tu. Ana pun nak juga mimpi sebegitu tapi belum ada rezeki. Hihi. Bertuahnya wanita yang merangkap pelakon utama mimpi tu.

. . . . .

Erm, sebenarnya... Gadis tu adalah inah!

[MESSAGE SEND]
. . . . .
[MESSAGE RECEIVED]

Haha. eyala tu, buat lawak lagi. Itulah suka kacau inah kan? Tu yang sampai termasuk dalam mimpi tu. 'Don't worry' lah, kejap lagi hilanglah tu kot. 'So, how about today? still unhappy?'

. . . . .

A'ah. Hingga kini Inah. Semalam sampai ana berdoa jika benar inah jodoh ana, biarkan saja mimpi itu berleluasa di kerajaannya. Tapi, jika tidak hapuskanlah sahaja mimpi tu.Biar sahaja ia terbang menuruti kemahuan angin.

[MESSAGE SEND]
. . . . .
[MESSAGE RECEIVED]

Takpa, doa jak padaNya 'la Tahzan innaAllah ma ana', doa kan senjata kita. Inah faham perasaan anta. Akan dikenang di setiap doa inah, moga diberi kekuatan ya. Sesungguhnya, cinta yang diredhai itu adalah cinta kerana Allah, bukan kerana nafsu semata.



. . . . .

Syukran. Ana harap kejujuran ini tidak menjejaskan 'momentum' inah ya? Ana cuma meluahkan agar terjelaskan benda itu. Andai ianya dari Allah, alhamdulillah. Andai ianya sekadar mainan tidur semata, alhamdulillah. Semua kejadian itu ada hikmahnya dan hikmah itu mungkin sahaja tersurat mahupun tersirat.

[MESSAGE SEND]


. . . . .
[MESSAGE RECEIVED]

Ana fahamlah. Ana bukan tak pernah bercinta. 'Nice to meet you!'

. . . . .

Apa tiba-tiba 'nice to meet you nie?' Ahaha. Ada hati dengan inah? Erm... Jika Allah menjodohkan kita, insyaAllah. Jika tidak, tak nak lah ana dengan 'datin' seorang ini. Ehehe. Alhamdulillah, lega bila meluahkan.

[MESSAGE SEND]
. . . . .
[MESSAGE RECEIVED]

Eee, jahat! Eyalah,Datinlah..tidak sesuai pun dgn siapa-siapa.huhu

. . . . .

Ahaha. Inah pun pandai merajuk kah? Memang fitrah kalau sudah menjadi seorang wanita. Ehe. Teringat ana filem 'Syurga Cinta' mengenai 3 jenis jodoh. Jodoh dari syaitan, jin dan Allah. Nantilah ana istikarah ya, sama ada inah ana punya jodoh atau tidak.

[MESSAGE SEND]
. . . . .
[MESSAGE RECEIVED]

Haha. Nak istikharah lagi tu? Awallah, lucu tahu.

. . . . .

Demi untuk mengelakkan zina dan membiarkan nafsu bermaharaja lela. Ehe. Zikrullah jelah penawar kalbu.

[MESSAGE SEND]
. . . . .
[MESSAGE RECEIVED]

Betul tu! Nanti jumpa inah, berzikir je la ya.. jika di izinkanNya nanti kita smbng ya..Assalamualaikum.

. . . . .

Ahaha. Ana pun baru nak mengusulkan yang sedemikian. Dah agak lewat dah ni. Syukran ya saudari kerana sanggup melayani karenah dan menemani ana.Taqaballahu minkum soleh al'amal. Waalaikumsalam wbt.

[MESSAGE SEND]
. . . . .

Selesai sahaja sempurna kiriman SMS terakhir tersebut. Lantas aku melelapkan mata di atas katil yang sederhana keadaannya sambil mengucap, segala puji hanya bagi Allah. Alhamdulillah.



UNIC: Lafaz yang Tersimpan

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar
tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan


Bersambung di Hati terExploitasi Menukil Cinta keranaNya Part 2!
SubhanakAllahumma wabihamdik, ashaduallah ila a illa anta, astaghfiruka wa atubu ilaik.

11 comments:

  1. Nantikan sambungan di edisi akan datang!
    Semoga bermanfaat!

    ReplyDelete
  2. insyaAllah..bez story nih...bagus betul..anyway,cerita realiti or juz rekaan???interested to know...syukran..wassalam..

    ReplyDelete
  3. slm. agak peliklah...tapi sebab ad part 2, sy akn tgk ap smbungannya... tp stakat ni sy brpendapat crita di ats adlh hubungan yg 'tak sihat'...

    ReplyDelete
  4. story ok.. tggu part 2 pulak..

    ReplyDelete
  5. Story diadaptasi dari kisah sebenar...

    ReplyDelete
  6. huhu.. mcam dpt jangka spe org yg berkenaan tu...
    sys spndpt jga dgn c ummu-nisaa tu..
    tkut2 ada mslh hti krna brhbngkn cinta..
    tpi sy akn anda dpt atsi. ingtla Allah agr kita mprolehi rmhmatNya dan doalah agr mndpt psgn dn zuriat yg soleh...

    ReplyDelete
  7. yakin dan pasti bahawa ada sesuatu yang admin blog cuba sampaikan sebagai pengajaran untuk pembaca..so masing-masing yang mebaca kena husnuzon dulu..INSYAALLAH pasti di akhir cerita ini ada sesuatu yang pembaca akan dapat..dari apa yang saya dapat tangkap..cerita ni tentang satu perasaan yang ti di undang datang pada insan yg bergelar daie,..so myb juga admin blog nak nampakkan mcm mana cara nk handle..anywy..cite yg sangat mndebarkan ..ternanti2 part 2 nya

    ReplyDelete
  8. to Ghazi &Ummu kalau di fahami dari awal cerita ni..Mmg dah ada masalah hati pun..bukan takut ada maslah hati g..memg dah ada..hbgn sebagai sahabat..rasanya tidak lebih dari itu..cuma tiba2 sahaja hero dalam Cite ni ada satu perasaan yang hadir tanpa di undang..tukan mmg fitrah manusia...cuma kta kena pandai2 handle masalah hati tu dgn berbalik dengan ALQURAN n SUNNAH..

    ReplyDelete
  9. Wah, Nampaknya semakin hangat cerita ini... Nantikan sahaja sambungannya, jika ada banyak saranan... InsyaAllah, ia kan dijadikan drama berepisod...Terima kasih atas maklum balas anda...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...