Pages

Total Pageviews

28 September 2010

Mencari diri


Belum lagi habis ku mencari diriku ,


Masih ku mencari walaupun setelah berminggu-minggu ,


Sampai hilang kemana arah tujuanku .





Ah ,apa lagi perlu ku cari ?


SPM hanya tinggal 7 minggu ,


Tapi aku masih terbelenggu ,


Terbelenggu mencari siapa aku ,


Apa sebenarnya yang ku mahu ?


Aku pun tak tahu ,


Aku bingung juga keliru ,


Keliru dengan diriku .





Hari tu ,


Aku terjumpa kamu ,


Lalu aku cuba mengenalimu ,


Timbul perasaan aneh di hatiku ,


Semakin aku keliru .





Ah , itu hanyalah nafsu ,


Nafsu yang ingin meluluhkan kalbuku ,


Nafsu yang ingin merosakkan akal fikiran sihatku ,


Nafsu yang ingin menganiayai jiwa ragaku ,


Yang menyumbang kepada rosaknya umat terdahulu ,


Tidak , umat sekarang juga begitu ,


Ramai yang dikalahkan oleh nafsu .


Buktinya , ada disana , disini juga disitu .





Teringat aku ,


Akan kisahku dahulu ,


Pabila mataku dilapisi nafsu ,


Tiada ku ingat agamaMu ,


Hanya melakukan kewajipanMu dengan meluluh ,


Tiada ku ingat syariatMu ,


Adakah ada perbezaan antara aku dengan umatMu yang terdahulu ?


Ada , mereka jahil tapi aku mengetahui agamaMu ,


Tapi tidak pula ku peduli akan syariatMu ,


Tidakkah aku lebih zalim dari umatMu terdahulu ?





Teringat aku ,


Betapa jauhnya aku ,


Jauh dari Yang menciptaku ,


Layakkah aku menikmati segala nikmatMu ?


Maafkan aku Tuhanku ,


Atas segala dosaKu ,


Amat besar kekhilafanku padaMu .





Aku tidak mahu ia menyelubungi ku ,


Sepertimana dahulu ,


Ketika aku hanyut dengan duniaMu ,


Juga dengan makhluk ciptaanMu ,


Munajatku kini hanyalah padaMu ,


Juga pada RasulMu .





Ya , aku tahu ,


Apa lagi ku tunggu ,


Kan ku kerahkan seluruh tenagaku ,


Mengejar impian dan citaku ,


Melakar sejarah baharu ,


Memberi norma baru dalam sanubariku ,


Disamping menyumbang pada agamaMu ,


Kini ku tahu apa mahuku .





Doaku hanya padaMu ,


Kasihku hanya padaMu ,


Rinduku hanya padaMu ,


Cintaku juga padaMu ,


Oh Allah ,Tuhanku .


Aku milikMu .






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...