Pages

Total Pageviews

07 November 2010

Ukhwah Fillah!



Indahnya ukhwah bila bersandarkan dan dilafazkan dengan lafaz lillahi taala. Mengalahkan indahnya percintaan antara seorang lelaki dan perempuan yang berlandaskan nafsu semata-mata. Rindunya melebihi rindu orang yang dilamun cinta, sayangnya melebihi kasih sayang si hangat bercinta dan yang paling penting ia bersumberkan daripada kaca mata iman dan Islam.

Apa maknanya?
Dari segi bahasa :
berasal dari perkataan akhun yang membawa erti saudara,teman,sahabat dan lain-lain lagi.

Dari segi istilah :
Menurut Al-Quran : Perasaan kasih sayang,tolong menolong,Bantu membantu, bertolak ansur bermesra dan cinta mencintai diantara sesama umat Islam tanpa terkecuali, Allah berfirman Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara , maka damaikanlah diantara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat” (surah al-Hujurat : 10)
Menurut hadis : Seperti tubuh badan ,darah daging, dan roh umat Islam sendiri .




Ukwah juga dapat di samaertikan dengan kata 'persaudaraan' dan kata 'fraterniti'. Betapa kuatnya impak 'Islam itu indah' sehingga sesiapa yang berada di dalamnya akan merasa keindahannya. Kerja yang berat dapat dipermudahkan dan tidak ada perkataan 'saya putuskan hubungan dengan kamu' di hujungnya. Ianya kerana ukhwah tidak berpenghujung...






Apa kata Rasulullah saw?

“Dari Annas bin Malik, Rasulullah bersabda ; Tidak sempurna iman seseorang salah seorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya…”
Sedangkan Rasulullah saw sendiri menukilkan kesempurnaan iman itu tidak akan dapat dicapai sehingga seseorang itu tidak mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya.

Rasulullah berkata lagi;

Daripada Nu’man bin Bashir r.a : Bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : Perbandingan orang-orang mukmin pada kasih sayang mereka adalah seperti tubuh badan uang satu , apabilah satu anggota berasa sakit seluruh badan akan turut merasainya.


Ulama pula?
“As-Shahid Imam Hassan Al-Banna menjadikan ia salah satu rukun bai’aa"
Menurutnya lagi;
Hati dan jiwa ditautkan dengan akidah.Akidah adalah hubungan yang paling ampuh dan beharga persaudaraan adalah saudara iman dan perpecahan adalah saudara kufur.Kekuatan yang pertama adalah kekuatan perpaduan.Perpaduan tidak akan wujud tanpa kasih sayang.Rasa kasih sayang yang paling rendah ialah berlapang dada dan yang paling tinggi ialah mengutamakan orang lain.





Imam Ghazali mengkotegorikan ukhwah pada 4 perkara;
1- Ukhuwah dijalinkan atas dorongan keseronokkan seperti paras rupa,tingkah laku dan sebagainya.

2- Untuk kepentingan diri (peribadi) untuk tujuan kebendaan di dunia tak lebih dari itu.
3- Untuk kepentingan akhirat semata-mata seperti pencinta ilmu mengesihi guru dan para ulamak bukan untuk mendapat keuntungan kebendaan didunia tetapi untuk mendapatkan iman dan taqwa yang pasti dapat menyelamatkan dari azab api neraka di akhirat.
4- Persaudaraan yang diikat erat daripada kesedaran iman dan taqwa kepada Allah. Terjalin semata-mata patuh dan taat , menyembah dan menyerah diri kepada Allah.



Allah berfirman;
Maka hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah dan perbaikilah hubungan antara kamu dan taatlah kepada Allah dan Rasulnya sekiranya kamu orang-orang yang beriman “ ( surah Al-anfal : 1 )

Pesanan dari Penulis!
“Keimanan yang benar menjadikan perjalanan hidup umpama sebuah kisah cinta, kesetiaan dan pengorbanan menukar ujian pahit menjadi satu kenangan manis, kesabaran menjadikan segala beban yang ditanggung ringan dan mudah, keyakinan pada janji-janji Allah menjadikan jiwa tenang ketika perjalanan begitu sukar, kerinduan padaNya menjadi pembakar semangat setiap kali berdepan dengan kegagalan dan ujian berat. Yakin pada Yang Maha Esa, sama-samalah teruskan perjuangan menempuh onak duri dunia hakiki.”(Dipetik dari http://raudhatuljannah-mujahidah.blogspot.com/2008/11/indahnya-ukhwah-fillah.html)

Ukhuwah yang terjalin di PERPIS Camp 2010(6 Nov)!

Alumnai + Senior PERPIS 2010!










Pelapis PERPIS; Dari kiri Sofian, Azree, Fareez dan Hashemi..



Barisan PERPIS SMK Tebobon sesi 2010!



Ukhwah itu indah!
Dari kiri Azreen, Azmeer, Syafieq, Zainald dan Aiman...



Ana bersama saudara Hannafi Muktah! Mantan Amir 2009...



Barisan Panel Hakim yang tidak tahu menghakimi!
Dari kiri; Suhaila, Aiman, Azmeer dan Azreen...

Buat sahabatku, Aku SAYANG Kamu! Lillahi Taala...
Disini ana memohon keampunan dan maaf kepada antum semua sekiranya di dalam kita berukhwah mungkin ada yang terguris mahupun terhiris dengan kata-kata ataupun tindakan ana. SubhanakAllahumma wabihamdik, ashaduallah ila a illa anta, astaghfiruka wa atubu ilaik.

Hayatilah ukhwah kami!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...