Pages

Total Pageviews

12 November 2010

Realiti!



Ku langkahkan kaki ini...
Di hangat mentari pagi...
Ku syukuri hari ini...
Aku masih berdiri!


Di kejauhan,


Alhamdulillah...


Tiada Tuhan melainkan Allah...
Ya!
Allah Maha Agung...
Kini Iman terasa manis umpama manisnya kurma pada tekak yang kehausan gula...


Realiti!

Imbauan ku terhenti pabila fikiranku menerbitkan soalannya...
Sudah Islam kah aku?
Rukun Islam telah ku turuti dengan sebaik mungkin...
Tapi,
Banyak lagi kehidupan Islami yang tidak diaplikasikanku...
Mungkinkah kerana diriku?
Atau keadaan sekeliling yang memaksaku?
Solatku bagaimana?
Sungguh kekhusyukan itu masih belum ku temui seperti;
Khusyuknya pada sahabat Nabi saw sehingga panah yang dicabut tidak mendatangkan reaksi walau sedikitpun...

Lalu ku melihat alam...
Mencari sekolah insan seperti firman Allah;
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.(Ali-Imran: 190-191)
Ku dapati kini manusia semakin sibuk dengan kerjanya...
Menyara hidup anak-anak yang berada di dalam pangkuannya...
Tetapi,
Mereka silap...
Kerana kesibukan mereka,
Anak-anak yang menjadi lebih terdidik sehingga memperhambakan ibubapa mereka...
Kelalaian yang dibalas dengan kelalaian...
Allah itu Maha Adil...

Islamkah?

Aku melihat lagi di sebalik kesibukan kota...
Ku lihat beribu manusia berjalan menuju ke destinasinya...
Persoalan lalu timbul kembali...
Islamkah negara ini?
Atau hanya majoriti penduduknya yang mengakui Islam pada lahiriah dan lafaz semata-mata?
Atau memang islam semakin menjadi asing...
Sepertimana firman Nabi Muhammad saw;
"Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing"
Dr Syeikh al-Qardawi juga telah memfatwakan bahawa;
Zaman ini merupakan zaman gharib(asing) yang kedua...
Asingkah aku?
...
Mata pena menghabiskan nukilanku pada kali ini...
Pesananku;
"Islam itu mudah tetapi jangan dipermudah-mudahkan".
Wassalam...



Rintihan

Begitulah rintihan seorang pemuda yang kini semakin mengenali Islam tetapi malangnya Islam pula semakin tidak dikenali orang Islam. Seorang pemuda yang mencari kebenaran tetapi acap kali kebenaran itu diselaputi kebenaran yang dipalsukan. Ke mana perginya Islam? Islam yang pernah menaungi 2/3 dunia.

Adakah kau lupa...
Kita pernah berjaya...
Adakah kau lupa...
Kita pernah berkuasa...

Memayungi dua pertiga dunia...
Menrentas benua melayar samudera...
Keimanan juga ketaqwaan...
Rahsia mereka capai kejayaan...
....
Begitu lirik hasil gubahan: Alarm Me



Globalisasi

Merujuk kepada perubahan ke arah dunia tanpa sempadan.(Dipetik dari buku teks Sejarah ting. 5). Sungguh! Benarlah takrifan globalisasi yang diagung-agungkan selama ini. Dunia kini sudah tiada sempadan. All EQUAL=SAME. Lihat saja, pergaulan harian yang berunsurkan zina. Umumnya, orang mentafsirkan zina itu sebagai persetubuhan yg tidak sah atau haram (bukan antara suami isteri)(Kamus Dewan edisi ke IV). Padahal Rasulullah ada berfirman;
"Telah ditentukan bagi anak Adam(manusia) bahagian zinanya, di mana ia pasti melakukannya. Zina kedua mata ialah memandang, zina kedua telinga ialah mendengar, zina lisan adalah berbicara, zina tangan adalah menyentuh, zina kaki ialah berjalan, dan zina hati ialah bernafsu dan berangan-angan. Semua itu dibuktikan atau tidak dibuktikan hanya oleh kemaluan."(Al Bukhari, Kitab: Takdir XI/511, no 6612. Muslim, Kitab Takdir IV/2046 no 2657).
Wajarnya manusia menitik berat akan hal ini dan bukan memanjakannya dengan panggilan 'terlanjur' dan sebagainya yang bersifat lebih baik.


Malu?

Dari Abu Sai'id al-Khudri ra, ia berkata;
Rasulullah itu sangat pemalu, melebihi malunya seorang gadis yang dipingit. Ketika melihat sesuatu yang tidak beliau sukai, kami dapat mengetahuinya daripada raut wajahnya."( Bukhari, Kitab: Biografi-biograpi VI/654, No 3563. Muslim, Kitab: Keutamaan-keutamaan IV/1809, No.2320)
Para ulama mengatakan, "Hakikat malu adalah budi pekerti yang mengajak untuk meninggalkan kejelekan dan mencegah dari mengurai hak orang lain.
Disebutkan dalam riwayat Abul Qasim al-Junaid, ia berkata;
"Malu adalah memandang kebaikan dan melihat kekurangan diri sendiri. Dari Keduanya, lahirlah perasaan yang disebut malu."
Permasalahannya di sini, manusia kini suka membanggakan diri-diri sendiri. Walaupun bukan secara lisan tetapi secara perbuatan. Disebabkan itu, manusia suka mendedahkan aurat mereka kononnya mereka cantik. Tetapi hakikatnya, ia hanya di sisi pandangan manusia sahaja.



Musuh anda siapa?

Islam kini terdedah kepada pelbagai musuh sama ada dari luaran dan dalaman. Seringkali kita menyangka bahawa Yahudi dan Nasrani musuh Islam. Tetapi acap kali kita lupa akan golongan-golongan munafik yang berselindung di bawah panji-panji Islam kononnya membantah itu dan ini tetapi masih berlegaran di Starbucks, menghisap rokok asal dari Yahudi dan yang sewaktu dengannya. Selamatkanlah orang Islam sendiri sebelum hendak menyelamatkan orang bukan Islam yang lain. Hairannya kini, orang Islam sendiri yang memperlekehkan Islam, orang Islam sendiri yang berpakaian seperti telanjang, orang Islam sendiri yang merosakkan Islam. Sungguh, golongan asing kini semakin asing dan akan terus mengasing. Bersatulah wahai MUSLIMIN!

SubhanakAllahumma wabihamdik, ashaduallah ila a illa anta, astaghfiruka wa atubu ilaik.

1 comment:

  1. Salam.. na'am.. Ummat Islam perlu bersatu untuk mengembalikan semula kekuatan dan kegemilangan Islam yg dahulu kala pernah menaungi 2/3 dunia.. Itulah daulah khilafah yg mggunakan sistem Islam yg kaffah. sistem yang memberi rahmat pada seluruh alam.. Insya'Allah, yakinlah dgn janji2 Allah dan bergembiralah menjadi al-Ghuraba..
    Hadis nabi: ".... akan muncul kembali masa Kekhilafahan yang mengikuti manhaj kenabian.” Setelah itu Beliau diam... (HR Ahmad)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...