Pages

Total Pageviews

10 December 2010

Hati terExploitasi Menukil Cinta keranaNya Part2


Sedutan Episod LaLu;
...sambil mengucap, segala puji hanya bagi Allah. Alhamdulillah.


Hati terExploitasi Menukil Cinta keranaNya Part2

Lagu Maher Zain, 'Never Forget' memecah kesunyian malam menandakan kini masanya untuk aku menterjemahkan pengabdianku pada-Nya. Lantas aku mencapai sebuah sejadah untuk diperbentangkan menjadi alas solatku setelah aku mengenakan wuduk pada anggota-anggotaku. Dengan kudrat yang ada, aku meneruskan maqasid(objektif) qiamku dimulai dengan tahajudku pada-Nya. "Ya Allah, jika benar dia jodohku yang engKau tulis semasa aku diperut ibuku, maka jalinkanlah kami di jalan keredhaan-Mu". Bait-bait itu yang ku persembahkan pada Tuhanku pada sujud terakhir tahajudku pada-Nya. Lantas aku teringat sebuah firman Allah, "...Jika seorang hambaNya menahan keinginannya dae sesuatu yang haram kerana Allah, maka Allah akan memberikan sesuatu yang diingininya itu mengikut jalan yang halal..." Amin.




[21 November 2010]

Kelihatan sungguh ligat jari-jemariku menekan butang-butang 'keypad' yang terdapat pada telefon bimbit c903ku. Ya, aku masih ingat akan janjiku untuk menyambung kembali perbualan pada hari itu. Lantas aku mencari nama 'Wardahtul Sakinah' dan menekan butang 'Send New Message'...

. . . . .

Assalamualaikum wbt. Awak, apa kata hari ini kita berbincang soal 'CINTA'. Bukan kenapa, terpandang sebuah buku berjudul 'Tentang Cinta' hasil nukilan Ustaz Pahrol. "Kita tidak boleh mencintai orang lain sebelum mencintai diri sendiri dan kita tidak akan dapat mencintai diri sendiri jika kita tidak mencintai Allah swt". Andainya, kita sudah mencintai Allah swt dan menyayangi diri sendiri, layakkah kita mencintai yang lain?


[MESSAGE SEND]

. . . . .

[MESSAGE RECEIVED]

Waalaikumsalam wbt anta. Tidak salah untuk kita mencintai yang lain asalkan cinta itu tidak melebihi cinta kita pada-Nya dan biarlah yang dicintai itu boleh membawa kita ke jalan menuju redha-Nya bukan pula memesongkan kita.

. . . . .

Okay, cuba kita buat perbandingan di sini, andainya ana dan inah bercinta(Bercinta bukan 'couple'). Almaklumlah, kita ini tahu serba sedikit tentang agama. Tahu batas pergaulan dan sebagainya. Adakah cinta kita itu boleh diklasifikasikan 'halal' disisi-Nya?


[MESSAGE SEND]

. . . . .

[MESSAGE RECEIVED]

Jika situasinya begitu, inah rasa lebih baik kita terus bersahabat. Sebab, searif manapun kita tentang agama, sekreatif itu jugalah syaitan akan memperdayakan kita. Ada sebuah kisah yang masyur mengenai seorang abid(ahli ibadah) tetapi di akhir hidupnya, dia mati sebagai penzina. Apatah lagi kita? Pendapat anta pula bagaimana?

. . . . .

From me, tidak ada masalah jika 'cinta' itu disalurkan pada jalan yang betul. Cinta 'is not equal to' nafsu. Pemahaman ana melalui kisah tersebuat ialah si abid yang merupakan 'penzina' itu sebenarnya tidak mencintai 'yang dizina' itu. Akan tetapi, dia gagal dalam menangani bisikan syaitan.

[MESSAGE SEND]

. . . . .

[MESSAGE RECEIVED]

Betul. But... Honestly ina cakap, sudah banyak pengalaman mengenai dai'e(pendakwah) yang kecundang kerana cinta. Boleh, tapi ia perlukan mujahadah yang kuat.

. . . . .
Dua batang kayu disatukan dengan paku.
Dua ketul batu disatukan dengan simen.
Dua hati disatukan dengan apa?
Jawapnya, ia disatukan dengan iman. Dua hati yang beriman akan mudah disatukan. Jika dua hati mengingati Yang Satu, pasti mudah kedua-duanya bersatu.
. . . . .

A'ah, betul. Cinta itu hendaklah didasarkan pada Allah kerana Dia-lah yang menciptakannya. Jika tidak, jadilah kita sepertimana firman Allah;
Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai ilahnya(Tuhan)...(QS. 45:23) Kita beralih ke soal 'couple' pula, zaman ini couple telah diharamkan tetapi hukum boleh berubah mengikut keadaan. Ustaz Pahrol mengatakan, "Couple itu sebenarnya ialah pertautan hati ke hati". Pepatah ada mengatakan, 'Tak kenal, maka tak cinta'. Bagaimana kita hendak mencintai Allah jika kita tidak mengenali-Nya? Begitu juga cinta insani, ia perlu perkenalan tetapi perkenalan yang bagaimana? Perkenalan yang mengikut 'law'(syariat) Islam.

. . . . .
Manfaatkan segenap pancaindera yang ada untuk mengenal Pencipta. dari mata turun ke hati, dari telinga terbit rasa suka. Lalu dengan lidah, alunan zikir sentiasa berkumandang menyatakan rasa cinta kepada Allah swt. Seterusnya, tubuh ikut rukuk dan sujud menyembah yang Maha Esa, penyembahan yang sebenar ikhlas kerana kasih setia kepada-Nya.
. . . . .

[MESSAGE SEND]

. . . . .

[MESSAGE RECEIVED]

Inah pun setuju juga. Tapi, masalahnya kini, masyarakat itu sendiri telah mensinonimkan couple dengan perbuatan yang melanggar syariat Islam. Inilah kesannya dari budaya Barat yang diagung-agungkan.

. . . . .

Islam kan akan kembali asing. Dr. Yusuf al-Qaradawi juga telah memfatwakan bahawa zaman ini ialah zaman asing yang kedua.

. . . . .
Jika paku boleh berkarat,
simen boleh retak,
maka begitulah iman.
Boleh menaik dan menurun.
. . . . .

[MESSAGE SEND]

. . . . .

[MESSAGE RECEIVED]

Wah, banyak sudah ilmu tentang per'couple'an ini ya. Bolehlah buat forum. Teruskan mengkaji ya.

. . . . .

Ehe. Tidaklah. Sebelum ini ana kan selalu berada dalam suasana couple yang bersifat kejahilan tetapi ana belum lagi merasai couple dalam Islam. Indahnya bila hubungan yang dibina itu menjadi faktor kecintaan kepada Allah swt.


[MESSAGE SEND]

. . . . .

[MESSAGE RECEIVED]

Eya. Sangat indah. Inah pun selalu bermunajat pada Allah agar hati ini dijaga-Nya. Biarlah cinta yang subur itu cinta yang membuatkan semakin CINTA kepada-Nya.

. . . . .

Perbualan kami menjadi santai kembali. Mungkin masing-masing sudah kehabisan modal untuk diperbahaskan. Bukan untuk mencari kemenangan tetapi untuk mencari yang lebih baik. Khilaf itu satu keluasan. Lantas, ku mengutarakan persoalan yang sejak dari tadi menyelubungi hatiku.

. . . . .

Andailah kan, sekiranya ana mengucapkan lafaz bahawa, 'ana mencintai inah kerana Allah'. Apa reaksi inah?

[MESSAGE SEND]

. . . . .

[MESSAGE RECEIVED]

Alhamdulillah. Sebab perasaan itu datangnya daripada Allah. Inah bersyukur ada orang yang menyayangi inah.

. . . . .

Seandainya ia bukan andaian tapi kenyataan?

[MESSAGE SEND]

. . . . .

[MESSAGE RECEIVED]

Jawapannya tetap sama. Kenapa anta tanya sebegitu?

. . . . .

. . . . .

Ana tanya sebab ana mengakuinya.


[MESSAGE SEND]

. . . . .

[MESSAGE RECEIVED]

Maksud anta?

. . . . .

Dah cukup jelas untuk ditafsirkan maksudnya.

[MESSAGE SEND]

. . . . .

[MESSAGE RECEIVED]

Owh. Ingatkan anta main-main tadi.

. . . . .

Cinta yang hakiki bukanlah cinta yang ditujukan untuk keseronokan semata tetapi ditujukan untuk menggapai redha-Nya.

[MESSAGE SEND]

. . . . .

[MESSAGE RECEIVED]

Patutlah dari tadi bertanya soal cinta. Pandai juga anta berbunga-bunga ekh.

. . . . .

Aha. Itu kan muqaddimah untuk meng'exsploitasikan minda kelas1'. Ehe. Mana ada ana pandai berbunga-bunga. Straight forwardlah ni.

[MESSAGE SEND]

. . . . .


Perbualan kami terhenti disitu. Pelbagai persoalan timbul dimindaku. Adakah lafaz yang ku lafazkan tadi perlu untuk dizahirkan? atau ia sepatutnya hanya menjadi lafaz yang tersimpan? Di keheningan malam ini, otakku ligat mencari jawapan kepada permasalahan itu. Sambil mengucapkan kalimah syahadah, aku melelapkan mata buat seketika. Bersambung...



SubhanakAllahumma wabihamdik, ashaduallah ila a illa anta, astaghfiruka wa atubu ilaik.

32 comments:

  1. assalamualaikum..waa..kenapa da berenti..takpe,takpe,nnti i will come back..ni pengalaman ke???selit Eksploitasi lagi tu,,,anyway,ader sedikit persoalan di minda ini...actually,couple tu haram or tak.??sbb prnh terjumpe dlm satu blog "hukum tidak berubah mengikut peredaran masa" dan "couple dalam islam hanya khayalan"...mohon terangkan...sbb ana nak belajar..syukran..maklumkan yer kalau suda balas..wassalam

    ReplyDelete
  2. salam..

    nice part 2....

    berani dia meluahkan isi hati..

    jemput baca cerpen karangan MO bertajuk cerpen sesedap rasa @ Allah Memilih Dia di blog....

    terima kasih

    ReplyDelete
  3. salam..,cik chaya..dalam islam rasanya tidak ada istilah kapel islamik...jgn samakan perkataan CINTA n KAPEL..CINTA adalah perasaan..yg hadir tanpa di undang n x boleh di paksa..ana bagi cik cahaya satu situasi..ana bg cik cahaya buah durian..n ana arahkan untuk cik chaya makan serta suka pada buah durian tu..tapi cik cahayA seorg yang xgemar pada buah durian kerana baunya yg kuat n meloyakan..tapi ana tetap berkeras memaksa cik cahaya,persoalannya adakah cik chaya akan suka pada buah durian stelah ana paksa??Begitulah juga perumpamaan nya dgn persoalan CINTA...lagi satu pasal yang cik cahaya nyatakan Diatas..bahawa "HUKUM TIDAK BERUBAH MENGIKUT PEREDARAN MASA"..cuba check balik..owk..ana bagi satu situasi lagi..HUKUM MEROKOK ..skrg Ulama telah m`fatwakan HUKUM MEROKOK ADALAH HARAM..bukan kah dulu rokok bukan haram hukumnya???Situasi tu menunjukkan bahawa sesuatu perkara bley berubah hUkumnya mengikut keadaan..maaf ana sekadar berkongsi ilmu yg ada..andai ada tersilap,salahkan mulut yg berbicara jgn salahkan ISLAM..ana cadangkan juga untk cik cahaya mencari jawapannya pada yg lebih arif..mungkin sahaja jwpan2 yg ana belum tahap A+ lagi..hehe syukran

    ReplyDelete
  4. couple kalau kita refer maksudnya pada kamus..m`bawa maksud :BERPASANGAN:.."couple dlm islam hanya khayalan"???kapel dalam islam mmg ada n wujud,habis suami istri islam tu bukan kapel ekh??..tapi,syaratnya selepas berkahwin..bukan seblm b`kahwin..,jgn mempertikai apa yg ALLAH dah larang...pasti ada hikmah di sebalik larangan ALLAH tu..sila buat Check List sendiri..buat dua garisan..n Tuliskan di bhagian kiri(Keburukan Kapel) belah kanan(KEBAIKAN BERKAPEL)..try buat research sendiri,tanya pada kapel2 kat luar sana apa kebaikan n keburukan yg drng dapat..n then,cik cahaya sendiri tanya pada diri ..pastu buatlah kesimpulan mana yg lagi bnyk kebaikan or keburukan..truslah selarikan dgn kenapa islam melarang kapel sebelum b`khwin..insyaallah ana ykin cik cahaya akan dapat jwpannya..moga juga bantuan dri ALLAH..

    ReplyDelete
  5. Dari pihak admin... hanya dapat mempertikaikan hukum berubah mengikut keadaan.. Secara azalinya segala darah, bangkai, tulang dan apa-apa berkaitan babi adalah haram.. Tapi dalam keadaan darurat kini diharuskan untuk memakannya.. Jelas disini, hukumboleh berubah mengikut keadaan... Islam itu memudahkan bukan menyusahkan... Begitu juga dalam bab nikah, ada wajib, harus, makruh, sunat, haram dan begitu juga rujuk dan sebagainya.. Erm, jika perlukan lebih penjelasan hendaklah merujuk pada ustaz yang muktabar.. Syukran..

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum..syukran ats penerangan min admin wa anonymous...insyaAllah akan masuk lam kepala..satu pelajaran baru..

    ReplyDelete
  7. Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta? Adakah Islam membunuh terus naluri cinta?

    Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tundukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu. Tentu ada cinta secara Islam. Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik.

    Sabda Rasulullah :
    “Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah” (Ibnu Majah) Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia.

    ReplyDelete
  8. salam alayk.. maaf saudara, saya keliru.. cerita di atas, bukankah menggambarkan sesorg boleh bebas berhubung dgn ajnabi spt sms2 (kecuali benda2 penting),dsb.. saya setuju dgn kenyataan islam tidak membunuh naluri cinta.. tapi budaya couple skrg, kebanyakan bermula dgn cinta dn akhirnya mereka menodai cinta dgn nafsu yg menjerumuskan mereka ke arah zina.. melalui 1 artikel, saya dpt info ada juga antara 'anta anti' mggunakan alasan berbincg soal agama ant 1 sama lain, tp zina hati sebenarnya telah bertakhta.. maaf saya juga hanya punyai sedikit ilmu cuma... mohon pendapat penulis

    ReplyDelete
  9. salam ziarah aiman..ana sbnrnya stuju dgn pndpt saudari Layyinul Qalbie..eventhough seorg adam dn hawa tu brshbt,tdk brmakna segala2nya boleh diluahkn antra satu sama lain..dlm hal ni iblis akn cuba utk mnjd tok gurunya..pabila itu yg trjdi,syariat agama pun sanggup diketepikan..tatkala nafsu brmaharajalela,iman merana brkelana..sanggup dibiarkn ianya trjadi??Nau'zubillah..ana rasa x salah menegur slps ana sdar bnda ni slah..dn ana ambil tndkn dgn menegur shbt2 yg lain utk kita sama2 faham konteks brshbt yg sbnrnya utk mereka yg ajnabi..andai benar hati sudah trpaut pd seseorg,carilah mereka2 yg pakar atau shbt2 yg sejenis sprti ustaz&ustzh..jgn ambil kptsn trburu2 dgn meluahkn trus kpd orng trsbut..mmg fitrah cinta tdk bisa dilupuskn tetapi kita prlu fikir sedalam2nya..adakah cinta itu brpaksikn iman atau nafsu??Allah juga mmbri amaran keras kpd hamba2-Nya utk tdk mendekati zina..itu sudh cukup jelas kan??asif seandainya pndpt ana brtntgn dgn pndpt enta..tp ini adlh satu prspektif islam yg ana fahami..trpulang kpd tuan empunya badan utk menerimanya atau tdk..slmt brmujahadah dlm menewaskn bahtera nafsu!wallahua'lam..

    ReplyDelete
  10. brhubung ats urusan yg benar2 pnting shj..jika tiada prkara yg prlu dibahskn,elakkn drpd brhubng..itu yg pnting sbb ia kunci utk menutup pintu kemaksiatan..

    ReplyDelete
  11. Syukran.. Kita nantikan pengakhiran cerita tersebut..

    ReplyDelete
  12. insyaallah pengakhiran cerita pasti ada pengajaran..,komen2 di atas bukti bahawa cerita ini bermanfaat..ambil pengajaran dari cerita di ats..nI just cerita,takkan la admin nak buat cerita yg xda unsur suspens..,kan itu syarat nak buat satu cerpn or cerita..dlm cerita kena ada suspens,klimaks,n peleraian cerita..kalau syik mendatar di mana nilai sebuah cerita tu??
    tahniah buat pembaca2 yg terpanggil untuK mengomen..itu tandanya anda sudah arif ttg masalah hati..moga saja antum x menjadi seperti apa yg di katakan ALLAH dalam surah as-saff ayat 2-3..KERNA SETIAP APA YG ANTUM KATAKAN PASTI AKAN DI UJI ALLAH,..selamat bermujahadah..mohon bantuan pada ALLAH..

    ReplyDelete
  13. Begitulah apsang surutnya kehidupan sebagai seorg HAMBA ALLAH..kadang kita bangkit kadang kita tersungkur..tapi yakinlah wahai pejuang agama ALLAH inilah yg bakal menjadikan dirimu lebih matang dari sblumnya..dan Itulah mahar mu kesyurga ALLAH..Jcerita hidupmu pasti akan lebih mencabar andai di uji ALLAH..biar rebah,.jgn berubah..!!teruskan penerbanganmu..insyallah andai di izn kan nya suatu hari nanti kembalilah pada sangkar semula

    ReplyDelete
  14. ni nk tnya..siapa sbnrnya sbnrnya encik/cik anonymous ni??misteri tul..mabruk alayk ats kejayaan anda mnjd pnyokng setia tuan empunya blog ni..alhamdulillah..mmg hidup brsaudara seislam ni kena saling berusnuzon kan??bagus2..truskn usaha anda dlm menerbitkn hujah yg brmanfaat kpd semua..

    ReplyDelete
  15. ana tidak lebih dan tidak kurang hanyalah Hamba ALLAH seperti cik tasnim juga..Ana tidak mengenali Tuan empunya Blog di alam nyata..cukup ana mengenali beliau dari PERKENALAN YANG ALLAH TAKDIRKAn..yakni dalam al-quran ALLAH Katakan "Bahawa setiap org mukmin itu adalah bersaudara"..Di situ la ana mengenali tuan empunya Blog..Hujah ana tidak menyebelahai mana2 pihak..sama ada pihak yg mengomen atau pun pihak tuan empunya Blog..ana bercakap,sekadar ingin berkongsi pendapat N ilmu..Tidak lebih dari itu..Moga antum semua makan PIL HUSNUZON..agar penyakit hati tidaka lama bertapak lama..sesungguhnya Ilmu ALLAH Sgt luas..jgn ssekali ada sebesar biji sawi pun kita rasa bangga dgn ilmu yg ada..peringatan untk diri yg bercakap juga..Syukran..salam perkenalan pada Cik Tasnim juga..ukhuwah Fillah Abada abadan :)mohon d maafkan andai ada hati2 yang terguris..sesungguhnya pada ALLAH lah juga kembali sgalanya..

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah..itulah yg diharapkan..tidak ada sbrg syak wasangka ke ats diri enta/ntee dari ana..jaiyid jiddan ats prkongsian ilmu..xda blog??

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum...alamak..baru sedar ramai daa org komen kat cnie..

    ReplyDelete
  18. "KERaNA SETIAP APA YG ANTUM KATAKAN PASTI AKAN DI UJI ALLAH"-anonymous
    ... sangat menyentap jiwa membaca tentang ini, terutama bila memberi peringatan kpd sesiapa... takut sebenarnya,.. tapi itulah dipertanggungjawabkan pada kita.. saling berpesan-pesan ke arah kebenaran.. mudah-mudahan Allah pelihara. Saya masih baru di medan ini, pohon ditetapkan hati dalam istiqamah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...