Pages

Total Pageviews

20 August 2010

Tazkirah

Ramadhan Ya Ramadhan . . .

Tazkirah Ramadhan bersama
amalnyaimar.blogspot.com . . .

Imam Ghazali rah. telah menulis, bagaimana mungkin tujuan berpuasa iaitu untuk mengalahkan iblis dan mengawal nafsu syahwat itu dapat dicapai jikalau seseorang itu menggantikan apa-apa yang telah kehilangan sepanjang berpuasa sewaktu ia berbuka ?
Ini bermaksud kita melebih-lebihkan ketika berbuka sedangkan kita diajar oleh Rasulullah saw untuk bersederhana . Nabi pernah bersabda : Syaitan berjalan di dalam badan manusia seperti perjalanan darah, tutuplah jalan-jalannya dengan berlapar . Kesimpulannya , kebaikan seluruh anggota bergantung kepada nafsu yang dibiarkan berlapar. Apabila dibiarkan berlapar maka anggota akan baik manakala jika nafsu kenyang seluruh anggota akan rosak . . .
Bersumberkan Buku Fadhilat Amal, Bab 1 ,Fadhilat Ramadhan muka surat 43 .



Daripada Hazrat Abu Ubaidah r.a. beliau berkata saya telah mendengar Rasulullah saw bersabda, Puasa adalah perisai, selama dia tidak memecahkannya .

Para masyaikh menulis enam perkara sebagai adab ketika berpuasa dan adab-adab ini amatlah perlu diambil berat oleh sesiapa yang berpuasa .

1. Menjaga penglihatan daripada memandang sesuatu yang tidak patut. Nabi bersabda ,Penglihatan adalah satu daripada anak panah syaitan .
2. Menjaga lidah daripada berbohong, mengumpat, bercakap sia-sia, bercakap kotor dan seumpamanya . Cukuplah dengan berkata , saya sedang berpuasa .
3. Menjaga telinga daripada perkara yang tidak patut. Nabi bersabda,
Kedua-dua orang yang megumpat dan yang mendengar umpatan terlibat dengan dosa .
4. Menjaga segala anggota badan yang lain daripada sesuatu yang tidak patut .
5. Jangan berlebihan ketika berbuka walaupun dari harta yang halal .
6. Perlu ada perasaan takut kepada Allah swt setelah menunaikan puasa kerana kita tidak tahu sama ada puasa kita itu diterima atau tidak .


Bersumberkan Buku Fadhilat Amal, Bab 1 ,Fadhilat Ramadhan .

Renung-renungkan dan sama-samalah kita meningkatkan amal kita di bulan yang diberkati ini . . .
Wasalam . . .

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...