Pages

Total Pageviews

22 August 2010

Tazkirah


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh . .










Kali ini amalnyaimar.blogspot.com membawa kisah-kisah para sahabat ketika menjelangnya bulan Ramadhan . .

Dimana diceritakan betapa mereka memanfaatkan bulan Ramadhan dahi permulaan hingga ke penghujungkan dengan istiqomah dan semata-mata kerana ingin mendapatkan keredhaan Allah swt. .

-Hazrat Uthman r.a. , setelah berpuasa sepanjang hari , akan menghabiskan malam dengan bersolat . Beliau hanya tidur sekejap pada bahagian permulaan daripada malam . Beliau akan mengkhatamkan Al-Quran di satu rakaat solatnya .
-Hazrat Sa'id bin Musayyab pula bersolat subuh dengan wuduk isyak selama lima puluh tahun . .
Dinukilkan tentang Hazrat Silah bin Ashyam rah. akan bersolat sepanjang malam dan apabila menjelang fajar , beliau akan berdoa , Tidaklah kau layak untuk berdoa meminta syurga , hanya sekadar inilah permintaanku supaya engKau menyelamatkan aku dari api neraka .
-Imam Syafie rah. mengkhatamkan 60 kali Al-Quran dalam solatnya sama ada pada waktu siang ataupun malam . .
-Berita imam Abu Hanifah rah. bersolat subuh dengan wuduk isyak selama 40 tahun begitu masyur sehingga penolakan kisah ini menyebabkan ketidak percayaan kepada sejarah . Beliau hanya tidur sekejap pada tengah hari kerana ia merupakan sunnah dan setiap kali beliau membaca Al-Quran beliau akan menangis begitu sekali sehingga jiran-jiran akan merasa kasihan terhadapnya . Pernah satu ketika beliau telah menghabiskan sepanjang malam dengan menangis sambila membaca ayat 46 surah al-Qamar :
Mafhumnya , (Bukan kekalahan itu sahaja ) bahkan pada hari kiamatlah hari yang dijanjikan kepada mereka (untuk menerima balasan yang sepenuh-penuhnya) . Dan (azab seksa) hari kiamat itu amat dasyat dan amat pahit .

Betapa jauhnya jurang perbezaan kita dengan mereka dan memang patutlah mereka digelar hamba-hamba Allah yang tahu bersyukur . Nabi saw pernah bersabda bahawa Allah swt berfirman , Wahai anak Adam ! Lapangkanlah masamu untuk beribadat denganKu nescaya Aku akan penuhkan dadamu dengan kekayaan dan Aku akan hapuskan kefakiranmu . Jika tidak, Aku akan penuhkan dadamu dengan pelbagai-bagai kesibukan dan kefakiranmu tidak akan hilang . Segala yang kita lihat pada masa kini adalah bukti yang tepat tentang terhadap kebenaran sabdaan ini . .


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...