Pages

Total Pageviews

17 September 2010

Exam !


Assalamualaikum wbt. kawan-kawan !
Apa khabar ?
Sihat ker?
Alhamdulillah .
Segala puji hanya bagi Allah .

Erm .
Bagaimana kehidupanmu selepas Ramadhan ?
Bertambah baik ?
atau ,
Bertambah buruk ?
Semoga kita istiqomah dalam melaksanakan ibadah-ibadah yang pernah kita lakukan di bulan Ramadhan yang lalu ya .
InsyaAllah . .
Sentiasalah bermujahadah . .

Wah . .
Lepas cuti raya nie banyak insan-insan remaja di Malaysia yang akan menduduki peperiksaan awam.
Gemparlah dunia dengan kesibukan insani menelaah buku pelajaran mereka .
Dan ,
Muncullah kemurungan dan kerunsingan di muka-muka sang pelajar .
'Focus' kan .

Ada yang akan menempuh UPSR , PMR , SPM dan STPM .
Medium-medium inilah yang menentukan masa depan seseorang itu .
Samaada jadi seorang yang berguna atau tidak berguna pada agama ,bangsa ,negara dan dirinya sendiri .
Tetapi hendaklah ia menyumbangkan sesuatu kepada agamanya , ISLAM .

Rentetanku,
Uh!
Bagaimana nie?
SPM tinggal 60 hari lagi.
Mampukah aku membanggakan ibu bapa ku dengan pencapaianku yang cemerlang .
Atau aku ini akan menjadi hamba sang Khalik yang tidak tahu bersyukur atas anugerahnya kepadaku .
Terfikirku ,
Kemana akalku kugunakan ?
Kemana mataku kulihatkan ?
Kemana telingaku kudengarkan ?
Kemana mulutku kubicarakan ?
Selama hampir 2 tahun ku menimba ilmu untuk SPM ini.

Adakah akalku kugunakan untuk menelaah tanggungjawab yang diberikan padaku iaitu menelaah sang buku ?
Adakah mataku kugunakan untuk melihat dan mengkaji isi-isi buku mata pelajaranku ?
Adakah telingaku kugunakan untuk mendengar celoteh si pendidik nusa dan bangsa yang bergelar guru ?
Dan adakah kugunakan mulutku untuk menanyakan soalan-soalan mengenai pelajaranku ?
Sungguh , aku banyak melakukan kekhilafan di muka bumiMu , Allah .
Telah banyak ku persiakan nikmatmu .
Aku khilaf !

Adakah di akhir nanti aku akan menangis kegembiraan atau menangis dengan seribu penyesalan .
Allah .
Aku runsing !
Aku takut !
Aku bingung !
Bantulah hambamu ini menjalani liku-liku kehidupan yang engkau titipkan padaku .
Bantulah aku mengejar cita-citaku .
Bantulah aku di dalam penimbaan ilmuMu , ya Allah .

Erm .
Apa guna ku merintih jika aku tidak berusaha .
Lebih baik aku meneruskan sisa-sisa perjuangan ku .
Jangan hangat-hangat tahi ayam kan .
Alang-alang menyeluk pekasam , biar sampai ke pangkal lengan .
Teringatku firman Allah ,
Allah tidak akan merubah nasib (seseorang atau) sesuatu kaum, sehingga kaum (atau orang itu)
berusaha (membuat komitmen) untuk mengubah nasibnya. (Ar-R'aad : 11)


Hanya aku yang dapat mengubah nasibku sendiri .
Bukan dia ,awak ,atau siapa-siapa .
Lalu ,
Apa yang ku tunggu lagi ?
Tunggu hujan menghujankan emas ?
Buku ku dah tersedia untukku exploitasikan .
Masa tidak akan menunggu atau menanti , tetapi ia tetap bergerak mengikut aturannya .

Ah !
Pedulikan hasutan syaitan .
Ku tentangi dengan .
A'uzu billahi min ash shaitanir rajim .
Pedulikan hasutan nafsu .
Sungguh ia lemah apabila akal bertindak sebagai ejen penghalang .

Dengan lafaz bismillah .
Aku terus melangkahkan kakiku pergi mengulangkaji pelajaranku .
Demi impian yang tinggi menggunung untuk berbakti kepada agama yang engKau redhai .
Agama Islam .




Niat+Usaha+Tawakal(Doa)=Success!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...