Pages

Total Pageviews

28 August 2010

Perang Badar

Assalamualaikum wbt . .

Pada episod kali ini , amalnyaimar.blogspot.com membawakan sebuah paradigma baru kepada muslimin dan muslimat bahawa Bulan Ramadhan itu bukan sahaja bulan yang dipenuhi dengan ibadat semata-mata tetapi terselit juga beberapa peristiwa besar yang tertulis di dalam fakta sejarah islam . .Kali ini amalnyaimar.blogspot.com membawakan kisah ;

Perang Badar
Perang penentuan

Allah berfirman:

"Berperanglah dalam jalan Allah melawan orang-orang yang memerangi kamu, tetapi jangan melanggar batas, kerana Allah tidak suka kepada orang yang melanggar batas. Bunuhlah mereka itu dimana saja kamu jumpai dan usirlah mereka itu sebagaimana mereka telah mengusir kamu. Tetapi ingat pula, bahawa fitnah adalah lebih berbahaya dari pembunuhan. Tetapi janganlah kamu berperang didalam Masjidil Haram (Kaabah), kecuali kalau diperanginya kamu disana."


Inilah perang pertama dan inilah perang bagi ujian keimanan dimana umat islam telah diwajibkan berpuasa pada bulan tersebut . Firman Allah :

Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa . Surah al-Baqarah ayat 183

Perang ini berlaku pada 17 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah bersamaan 17 Mac 624 Masihi .

Diceritakan betapa begitu banyaknya kekurangan dan kesusahan yang terdapat pada tentera islam . . Tentera islam hanya seramai 305 orang daripada 313 yang mendaftarkan diri terdiri daripada kaum Ansar dan Muhajirin menentang 1300 orang tentera berkuda , 600 orang berbaju besi dan 200 orang pejalan kaki . . Walaupun bilangan tentera kafir quraisy berkurangan ke 1000 orang kerana tariknya diri tentera dari kalangan Bani Zuhrah , tetap menimbulkan perbezaan yang ketara dari segi bilangan . .Tentera islam hanya mempunyai dua ekor kuda dan 70 ekor unta dimana setiap unta dikongsi oleh 3 orang tentera islam . . Nabi Muhammad saw berkongsi dengan Ali bin Abi Talib dan Marthad bin Abi Marthad . Pabila Ali naik , Nabi dan Marthad berjalan dan begitulah seterusnya . . Tentera islam juga tidak mempunyai senjata yang mencukupi dan tiada persediaan yang mencukupi kerana ini kali pertama mereka berperang , mereka hanya bersenjatakan panah , pedang , pelepah kurma dan ada juga yang tidak bersenjata langsung menentang tentera kafir yang lengkap dengan senjata dan perisai mereka . .

Dinukilkan ,
Bergetarlah hati para sahabat apabila mengetahui akan keadaaan tersebut . . Keadaan menjadi sunyi dan sepi seketika . . Lalu berkata Abu Bakar as-Siddiq , Wahai Rasulullah , kami dengar dan taat akan perintah Allah dan RasulNya , sekiranya kami disuruh berperang , kami sanggup berperang denganmu . .
Umar al-Khattab berkata , Wahai Rasulullah , kita keluar ke jalan Allah bagi menegakkan syiar islam . Kami rela syahid dengan perjuangan ini . .
Kemudian bangun Al-Miqdad bin Amr lalu berkata , Wahai Rasulullah ,teruskanlah perjalanan seperti yang dikehendaki Allah dan kami tetap bersamamu . Demi Allah kami tidak akan berkata kepadamu seperti yang dikata oleh Bani Israel kepada Nabi Musa , Pergilah engkau bersama Tuhan engkau dan berperanglah engkau berdua . Tetapi kami tetap duduk di sini .
Kami berkata kepadamu wahai Rasulullah , Pergilah engkau dan Tuhan engkau berperang dan sesungguhnya kami ikut berperang bersamamu dan bersama Allah . .

Lalu Baginda bersabda , majulah kamu semua dan terimalah khabar gembira kerana Allah menjanjikan salah satu daripada dua kebaikan ( menang atau syahid ) . Demi Allah , saya seakan-akan dapat melihat tempat kematian mereka . .

Membaralah semangat tentera Islam dengan kata-kata pemimpin mereka . .

Rasulullah menempatkan pasukannya di kawasan berbukit dan menguasai semua punca air di situ . Pasukan memanah diletakkan di barisan hadapan sebanyak tiga barisan . Selepas menyusun pasukannya , Nabi Muhammad memeriksa barisan mereka . . Didapati terdapat seorang sahabat yang tidak berdiri lurus lalu Baginda memukul pada bahagian perutnya dengan busur panah sambil berkata , Luruskan barisan kamu , Sawad !
Tetapi reaksi Sawad membuatkan sahabat-sahabat lain berasa marah apabila dia menuntut qisas akan perbuatan Rasulullah . . Nabi pun menyelak jubahnya dan memperlihatkan perutnya . . Sebaik sahaja melihat perut Rasulullah , Sawad lantas memeluk dan menciumnya . .
Mengapa dengan kamu Sawad ? tanya Baginda .
Wahai Rasulullah , saya tidak mahu menyakitimu . Saya mahu kulit saya bersentuhan dengan kulitmu pada saat terakhir kehidupan saya , jawab Sawad sambil menangis kerana terharu . .

Berbalik kepada peristiwa Perang Badar . .

Pertembungan antara tentera Islam dan Tentera Quraisy akhirnya berlaku . Lalu Nabi berdoa dengan sepenuh hati dan pengharapan , mengangkatkan tangannya melebihi kepalanya seraya berdoa , Ya Allah , kurniakanlah kepada aku apa yang engkau janjikan . Ya Allah , sesungguhnya aku meminta pertolonganMu . Ya Allah sekiranya pasukan ini hancur tentu engkau tidak akan di sembah lagi .

Rasulullah mengulangkan doanya berulang-ulang kali .

Lalu Allah mewahyukan kepada Nabi Muhammad ,
Ingatlah ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhan kamu , lalu ia perkenankan permohonan kamu ( dengan menghantar ) seribu malaikat yang datang berterusan . (Surah Al-Anfal , ayat 9 )

Kemudian Allah mewahyukan kepada malaikat ,
TuhanMu mewahyukan kepada Malaikat , sesungguhnya aku menyertai kamu , maka tetapkanlah (hati) orang yang beriman . Aku akan mengisi hati orang-orang kafir dengan rasa gerun , oleh itu pancunglah leher mereka dan potonglah tiap-tiap anggota mereka ( ketika bertempur ) . ( Surah Al-Anfal , ayat 12 )

Selepas itu Nabi Muhammad memerintahkan tenteranya mara berhadapan musuh . Sudah menjadi tradisi orang arab sebelum berperang mereka mengadakan perlawanan antara satu lawan satu . .

Rasulullah pun berkata , Majulah ke hadapan wahai Ubaidah al-Harith , berdirilah wahai Hamzah bin Abdul Mutalib dan sambutlah cabaran mereka wahai Ali bin Abi Talib . .

Mereka menentang Uthbah bin Rabiah , Syaibah dan al-Walid 1 lawan 1 . .
Alhamdulillah , Ketiga-tiganya berjaya memenangi perlawanan mereka dengan gah sekali . . Lantas tentera islam bertasbih , takbir dan tahmid kepada Allah . .

Maka selepas itu berlakulah peperangan hebat antara kedua-dua pihak . Tentera Islam semakin bersemangat apabila Rasulullah turut berjuang bersama mereka .

Nabi Muhammad saw berkata , Demi jiwa Muhammad yang berada dalam genggaman TuhanNya , pada hari ini tiada seorang pun yang berperang dengan sabar , mengharapkan keredaan Allah dan terus maju tanpa mundur , melainkan Allah memasukkannya ke dalam syurga .

Salah seorang sahabat bertanya ;

Wahai Rasulullah , apa yang buat Tuhan bergembira melihat hambanya pada hari ini ? Tanya Auf bin Al- Harits .

Seseorang yang sanggup menggempur musuh dengan tangannya tanpa memakai baju besi , jawab Rasulullah .

Mendengar jawapan itu , Auf menggempur habis-habisan hingga akhirnya beliau mati syahid . . Pertempuran semakin sengit . Beberapa orang tentera Quraisy terbunuh tetapi masih ramai lagi yang datang . . Ketika itulah para Malaikat datang membantu tentera Islam . Mereka menjelma menyerupai manusia .

Dengan adanya bantuan daripada Malaikat , banyak perkara ajaib berlaku . Tentera Quraisy tiba-tiba terputus kepalanya tanpa ternampak sesiapa yang memenggalnya . .

Semasa berlakunya perang Badar itu iblis datang menyerupai Suraqah bin Malik dan membakar semangat tentera quraisy untuk bertempur sebelum bermulanya petempuran itu tetapi dia yang pertama sekali melarikan diri . Lantas Al-Harith bin al-Hisyam mengejar Suraqah dan memegang tangannya lalu bertanyakan kenapa dia melarikan diri . . Sesungguhnya pada saat ini aku melihat apa yang kamu tidak dapat lihat , kata iblis . .

Lembah Badar yang subur tanahnya itu terus disirami darah para syuhada yang gugur syahid dan darah tentera quraisy . Tempik sorak dan laungan takbir kedengaran silih berganti diiringi gemerencing mata pedang . Mereka yang tercedera mengerang kesakitan . Pasukan tentera quraisy makain tertekan . Walaupun jumlah mereka yang ramai namun tidak mampu menahan asakan orang islam . Tentera islam menyerang tanpa henti walaupun jumlah mereka lebih kecil tetapi mempunyai jiwa dan semangat kental .

Akhirnya , tentera Islam berjaya memenangi peperangan tersebut dengan kemenangan yang menggembirakan seluruh umat islam . .Berita kemenangan umat islam ini , menjadi titik tolak kepada penyebaran syiar islam . .

Setelah berakhirnya perang tersebut didapati seramai 14 orang Islam gugur syahid manakala di pihak Quraisy 70 terbunuh dan 70 lagi ditawan . .


Al-Hajj [40]……dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamaNya (agama Islam); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.

Sedikit info . .

Di afghanistan , ada tiga orang sahabat yang tidak sempat berpindah setelah diarahkan oleh tentera Rusia . . Sewaktu hendak berpindah mereka telah dikepung oleh tentera rusia yang dilengkapi oleh senjata . . Oleh kerana tiada lagi tempat untuk melarikan diri , mereka berazam untuk menentang tentera-tentera tersebut dan lantas melaungkan takbir Allahuakbar . . Tiba-tiba , tentera Rusia yang begitu ramai itu meletakkan senjata dan menyerah diri kepada mereka . . Lalu di tanyakan kepada tentera itu mengapa mereka melakukan itu , lalu mereka berkata kamu tidak dapat melihat apa yang kami lihat . . Kami lihat sejumlah besar manusia yang berpakaian putih mengelilingi kami sewaktu kamu bertakbir . . Lalu kami pun menyerah diri kerana banyaknya jumlah mereka . .

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...