Pages

Total Pageviews

05 November 2010

Tangislah padaNya!



Yazid bin Maisarah rah. berlata, "Tangisan berlaku kerana tujuh sebab, ,pertama kerana gembira, kedua kerana gila, ketiga kerana sakit, keempat kerana gementar, kelima kerana menunjuk-nunjuk, keenam kerana mabuk dan ketujuh kerana takutkan Allah swt. Tangisan yang terakhir ialah tangisan yang boleh memadamkan lautan api walaupun walaupun hanya dengan setitis air mata sahaja.(Dipetik daripada kitab 'Jilid Amal', Kisah Para Sahabat: Bab 2 halaman 47-48)

Cinta Insani Vs Cinta Ilahi

Di kantin SMK Tebobon.

Fatimah, kenapa kamu ni? Tak ada apa-apalah Aisyah. Saja nak bersendirian(Helahnya). Boleh saya duduk disini? Pinta Aisyah Humaira meminta. Boleh, duduklah.

Kelihatan kelibat seorang lelaki berjalan melintasi mereka.

Fatimah mula menundukkan pandangannya. Lalu kelihatan setitik demi setitik air mata nan suci jatuh dari kelopak matanya. Fatimah, awak okey kah ni? Erm... Sebenarnya saya baru sahaja putus hubungan dengan si dia, luah Fatimah seakan merintih. Si dia? Siapa? Balas Aisyah. Namun tiada tutur kata yang terbit dari bibir Fatimah untuk menjawab persolan itu.

Fatimah, awak tahu tak? Cinta Ilahi itu lebih berkekalan daripada cinta insani ini. Tahu mengapa?(Fatimah mengangguk). Ianya kerana perhubungan di dunia ini hanyalah bersifat sementara sedangkan Allah swt bersifat kekal. Setiap permulaan pasti ada pengakhirannya seperti pertemuan dan perpisahan dan kehidupan dan kematian. Semua itu pasti akan berlaku. Jadi, mengapa hendak merobek kesucian hati dengan cinta yang melalikan ini? Allah swt berfirman; "Janganlah kamu menghampiri zina". Anggaplah semua itu sebagai pengajaran pada kita yang sering melakukan kesalahan ini.

Loceng sekolah berbunyi.

Kring... Kring... Ingatlah, "menangislah kerana Allah dan janganlah kamu menangis kerana isi dunia". Saya masuk kelas dulu ya. Selamat tinggal.




Remaja

Begitulah kisah cinta remaja yang hampir sentiasa diakhiri dengan tangisan juga diakhiri dengan zina dan perkara yang menghampiri zina. Cukuplah sudah kita memanjai remaja kita sehingga nak ucap zina pada mereka pun tak sanggup. Hadapilah kenyataan! Tetapi anehnya, manusia tidak pernah puas! Mengapa? Kerana itulah fungsinya nafsu. Senantiasa melalaikan iman dan akal.
Mengapa kita sering merawat daripada mencegah? Bukankah pepatah melayu menukilkan 'mencegah itu lebih baik daripada merawat'. Lupakah kita atau buat-buat lupa?



Tangisan itu untuk siapa?

Semestinya tangisan itu untuk si Pencipta Tangisan kerana hanya dia yang berhak menerima tangisan itu. Seperti mana si pembuat kerusi yang berhak menerima pujian atas hasil kerjanya(kerusi).
Pada suatu ketika Rasulullah saw telah menagis sepanjang malam dan mengulai ayat ini sehingga ke pagi.
Mafhumnya;
"...Jika sekiranya Engkau menyeksa mereka sesungguhnya mereka adalah hamba Mu, dan jika sekiranya Engkau mengampunkan mereka, sesungguhnya Engkau Maha Perkasa Lagi Maha Bijaksana." (Al-Maidah : 118).
Lihatlah bagaimana cintanya seorang lelaki terbaik pada Penciptanya sambil merintih dan menangis mengharapkan keredhaan Allah swt. Seorang lelaki yang maksum dan bersih daripada dosa-dosa.SubhanAllah! Kita pula bagaimana? Adakah kita menangis keranaNya atau menangis kerana dunia yang rapuh ini?
Dari al-Aghar bin Yasar al-Muzani wa, ia berkata, Rasulullah bersabda;
"Wahai sekalian manusia, bertaubatlah kalian kepada Allah dan mohonlah ampun kepadaNya, kerana sesungguhnya aku saja setiap hari bertaubat sebanyak seratus kali.(Muslim, Kitab: Zikir, Doa dan taubat IV/2075 No.2702).

Pemurahnya Dia!

Dari Abu Musa Abdullah bin Qais al-Asy'ari, dari Nabi saw, beliau bersabda;
"Sesungguhnya Allah selalu membuka tangan-Nya pada waktu malam supaya orang yang bersalah pada siang hari mahu bertaubat. Dan Allah swt juga membuka tangan-Nya pada siang hari supaya orang yang bersalah pada malam hari mahu bertaubat sampai matahari terbit dari barat."(Muslim, KItab: Taubat IV/2113 No.2759)



Jangan pula diambil kesempatan!

Maklumlah, kini manusia semakin pandai memutarbelitkan kenyataan. Sama juga halnya tentang hadis Nabi saw mengenai pandangan lelaki terhadap wanita. Oleh kerana pandangan pertama tidak berdosa, lalu dipandang lama-lama. Tidakkah itu kelakuannya orang yang mempersendakan agama?Ingatlah,
Allah berfirman;
Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan.(Al-A'raf ayat 34)

Hayatilah video ini...




Islam itu gaya hidup, gayakanlah hidupmu dengan Islam!

Allah berfirman;
Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.(al-Ahzab ayat 35)

Jangan sesekali biarkan gelaran umat terbaik itu ditarik kembali sepertimana pada kaum Israel!

SubhanakAllahumma wabihamdik, ashaduallah ila a illa anta, astaghfiruka wa atubu ilaik.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...